torsdag 10. mai 2012

Mens jeg venter på kattugla.


Kattugla har nå lagt på egg i snart 27 dager, det er 3 egg i kassen og de vil ifølge mine beregninger klekke i løpet av et par dager. I år plasserte jeg et videokamera i kassen og overfører lyd og bilde med kabel frem til hytta.
Jeg har koblet det til et lite fjernsyn og har dermed full kontroll på utviklingen i kassen.
Det hender ikke så mye om dagen men om kvelden begynner hun å våkne.
Hun pleier å ta seg en rask tur ut av kassen når det mørkner ute.
Hannen har også noen korte turer innom med mat. Det blir mye mus han kommer med men også stålorm og andre ting står på menyen.
Etter klekking blir det flere muligheter til å få bilder, da må de bruke større deler av døgnet til å skaffe mat samtidig som den lyse delen av døgnet blir lengre.
Den nye kassen er laget av en hul trestamme med et naturlig hull i siden.
Dette var et tre som var tatt ned i forbindelse med veiutbygning og har muligens vært bolig for kattugle tidligere også.

Kassen innvendig.
Avfotografert TV skjerm noe som ikke var helt enkelt.

Mens jeg venter på att det skal skje noe i ugle-kassen har jeg gått gjennom bildearkivet fra ettervinteren og våren og legger ut noen bilder fra dette.


















































Myrhauk på jakt

Fjellvåk i glideflukt




































Skjære i farta.

Ingen kommentarer: