onsdag 27. april 2011

Vår


Tiurleiken

Det er liksom ikke skikkelig vår før  etter ett par netter/dager på  tiurleiken. 
I år var det etter våre forhold en stor leik. 4 tiurer og 9 – 10 røyer var aktive. Sjefen på haugen var i aktivitet hele dagen fra kl. 04  om morgningen og frem til 12 tiden, en dag helt frem til 14.30. For det meste av tiden var han opptatt med å jage bort rivalene og holde røyene samlet.
Utpå dagen forsvant imidlertid røyene opp i furutrærne der de satt og spiste furunåler, de ble antagelig lei av all hoppingen og slåssingen. Paringer hadde han ikke tid til før etter flere dager, men til slutt fikk han ett par ledige minutt og øyeblikket ble foreviget på minne brikka. 
Her er noen bilder fra leiken tatt over flere dager.


















Kattugla

Å følge med og lytte etter kattugla er også en vårlig aktivitet. I år flyttet jeg kattuglekassa til et nytt tre etter att den i fjor ble plyndret av mår rett før ungene skulle ut.
Etter en tid i tenkeboksen og etter å ha vurdert forskjellige ideer alt fra å sette opp mårfeller til å montere strømgjerde rundt trestammen kom jeg frem til att det enkleste måtte være å kle trestammen med glatte aluminiumsplater som måren antagelig vil ha problemer med å forsere.
Det neste var å finne et tre som sto så fritt att måren ikke kunne hoppe over fra et nærliggende tre og samtidig være så nær hytta at jeg kunne følge med om kveldene utover våren.
Det siste var litt verre men til slutt fant jeg et tre som egnet seg.
Det nye treet ble en stor furu som står 15 meter fra hytta mi. Ikke særlig fotogen plass men det fikk komme i andre rekke.
Jeg måtte imidlertid frem med motorsaga og felle en del mindre trær som kom litt for nær.

Uglene har gitt veldig lite lyd fra seg hele vinteren så jeg var litt usikker på om de fremdeles var i område og om de ville akseptere kassen som sto så nærme hytta.
Rett før påske hørte jeg sent en kveld kattugleroping i retning av kassen.
Fra i fjor så viste jeg att hunnen tok seg en tur ut av kassen ide det mørknet om kvelden
Etter 15 min med teleskopet i kjøkkenvinduet noen kvelder senere fikk jeg bekreftet mistanken, de var i gang med hekkingen. Da jeg så de to store øynene kom i åpningen på kassa ble jeg virkelig glad. Nå gleder jeg meg til å følge utviklingen utover våren.
























Gammel furu med mårbeskyttelse



3 kommentarer:

Knut Egil Nes sa...

Hei!

Flotte bilder fra tiurleiken du viser oss!

Fantastisk flott fugl!

mvh Knut Egil Nes

Tarjei T. Jensen sa...

Du er heldig. Eneste registrerte storfugl i artsdatabanken etter 2000 er på vårlivarden.

Morten Borg sa...

Flotte bilder fra leiken
morten
http://kjernebitern.blogspot.com/